Rioja

19 mei 2017 - Nájera, Spanje

​Logroño - Nájera: 30,7km

Vandaag na een wat onrustige, stadsnacht, om 7.10u begonnen met lopen, het zonnetje was er al tot onze opluchting, zo'n dag als gisteren moet je qua weer niet teveel hebben! Onze schoenen zijn zo goed als droog!!! Wat een opluchting!! We lopen al snel met wat Amerikanen en de zuid Afrikaanse dames een stukje op, maken natuurlijk een groepsfoto met wel 10 verschillende mobieltjes/fototoestellen. Daarna loop ik Lee weer achterop en vraag haar hoe het gaat, meteen schieten de tranen haar in de ogen, dus zeg ik haar dat ze niets hoeft te zeggen. Maar ze begint toch te vertellen dat ze met haar man had gepraat en dat hij niet snapt wat ze aan het doen is, denkt dat ze allemaal "mannen ontmoet", hem in de steek zal laten enz. En dat doet haar zeer. Ik merk dat veel mensen op de Camino nadenken hoe ze verder willen, zowel in relaties als in werk. Dit is een manier om afstand te nemen, te overdenken, er met de Caminovrienden over praten is, soms, makkelijker dan met bekenden. Ze kennen de situatie niet en zijn onbevooroordeeld, laten je zijn wie je bent. Ook over ziek zijn gehad  en wat voor invloed dat heeft op je leven.Maar ook met Frida, de zuid Afrikaanse gelopen en gepraat over lesgeven en wat belangrijk is om kinderen van verschillende achtergronden mee te geven. Zij gaf Engelse les aan een klas kinderen die verschillende talen afrikaans spraken. Met Engels kunnen ze met elkaar in contact komen en elkaar en de verschillende culturen leren begrijpen. Frida zei heel mooi, het belangrijkste om mee te geven is respect, respect voor de ander, voor het anders zijn, voor de natuur. En ik heb gelopen met Chubby, en Hongaarse jongen van 32jr. Bij alles wat hij doet heeft hij een vastomlijnd doel voor ogen, zeer gestructureerd maar zo werkt het leven natuurlijk niet altijd! Het volgende doel was settelen met de in zijn ogen perfecte vrouw... Let it go...! Die bestaat niet net zo min als de perfecte man...  maar het was een schatje hoor! Dus de weg naar.. gaat het doel worden! Het waren allemaal leuke, mooie, bijzondere gesprekken met leuke en lieve mensen terwijl we heerlijk tussen de wijngaarden van Rioja door liepen met de zon op ons bolletje. Het enige smetje op de dag was dat we bijna geen slaapplek konden krijgen, alle albergues in Nájera waren completo! Met moeite nog 3 bedjes kunnen regelen op een zolderkamertje van Hostel Ciudad la Nájera. En dat na weer 30km in de benen te hebben...                                                                                                               Hostal Ciudad la Nájera

Foto’s

4 Reacties

  1. Hedwig:
    19 mei 2017
    Sin Palabres
  2. Els:
    19 mei 2017
    Je loopt veel km op een dag. En dat lijkt je makkelijk af te gaan. Komt zeker door al die boeiende gesprekken! Leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat!
  3. Janny:
    19 mei 2017
    Volgens mij had ik gisteren een reactie geplaatst maar helaas... ik zie hem niet terug! Zal wel iets verkeerd gedaan hebben! Maar gelukkig na al die nattigheid vandaag weer een zonnetje. Is wel zo prettig. Leuk om te lezen hoe het je vergaat en Wendy, je kunt echt wel leuk schrijven!! Ga zo door!!!
  4. Ans:
    19 mei 2017
    Hola... wat n interessante gespreken heb jij al lopend door het mooie spaanse land.. leuke mensen ontmoet je zo.. geweldig!!